Otázka č. 2 - výsledky

Cieľom druhej otázky bolo zistiť, ako škola pomáha ovplyvniť názory žiakov na danú problematiku, a teda sme zisťovali, aké majú študenti možnosti nadobudnutia informácií o eutanázii, potrate a umelom oplodnení na cirkevných stredných školách a na štátnych stredných školách. V dotazníku sme uviedli tri rôzne možnosti získania vedomostí a štvrtá možnosť bola, že na škole sa nenachádza žiadny zdroj informácií.

  • Na cirkevných stredných školách boli výsledky otázky nasledovné:

25% študentov sa vyjadrilo, že dané témy – teda eutanázia, potrat a umelé oplodnenie sú zahrnuté v učebných osnovách. 39% študentov tvrdí, že škola ich škola organizuje prednášky na tieto témy, 6% študentov označilo, že na ich škole majú k dispozícii knihy s danou tematikou a 30% študentov tvrdí, že na ich škole nemajú žiadny zdroj informácií k týmto témam. (Príloha A, Graf 7)

  • Na štátnych stredných školách boli výsledky otázky nasledovné:

57% študentov sa vyjadrilo, že informácie k daným témam sú zahrnuté v učebných osnovách. 7% študentov tvrdí, že škola ich škola organizuje prednášky na tieto témy, 0% študentov označilo, že na ich škole majú k dispozícii knihy s danou tematikou a 36% študentov tvrdí, že na ich škole nemajú žiadny zdroj informácií k týmto témam. (Príloha A, Graf 8)

Touto otázkou by sme sa mali aspoň sčasti dozvedieť ako ovplyvňuje príslušnosť k cirkevnej alebo štátne škole názor študenta. Keď sa pozrieme na výsledky tejto otázky, prvé čo by nás mohlo zaraziť je, že len 25% študentov cirkevných škôl tvrdí, že sa tieto témy nachádzajú v ich učebných osnovách a u študentov cirkevných škôl je to až 57%, teda 32%-ný rozdiel. Keď sa však pozrieme trochu ďalej, zistíme, že presne 32%-ný rozdiel je aj pri výsledku organizovania prednášok na školách, kde 39% žiakov cirkevných škôl tvrdí, že sa na ich školách prednášky organizujú, no len 7% študentov štátnych škôl tvrdí to isté o svoji školách. O čom to svedčí? Keď sa učivo preberá v rámci učebnej osnovy, väčšinou sa učia fakty k danej téme, získavajú sa  odborné informácie ako napríklad: čo potrat je, na čo je dobrý, aké sú metódy jeho vykonania, aké sú jeho následky a to je všetko. Študenti nemajú možnosť zamyslieť sa nad etickou stránkou problému, čiže nad tým či je niečo dobré alebo zlé a dôvodmi, prečo by to mohlo byť dobré alebo zlé.  Študenti sa dozvedia len to, že problém existuje a ak sa s ním stretnú v praxi budú ho považovať za normálnu, vhodnú a prípustnú možnosť riešenia. Pri prednáške a zvlášť keď je organizovaná cirkevnou školou je viac pravdepodobné, že odborník, ktorý danú tému prednáša sa bude venovať aj otázke či je zlé a hlavne prečo je zlé vykonávať eutanáziu, potrat či umelé oplodnenie. Takto majú študenti cirkevných škôl väčšiu šancu pochopiť a utvoriť si názor na dané témy a postaviť sa voči nim kladne alebo záporne ako študenti štátnych škôl, ktorí sa síce o daných problematikách v škole učia, ale nedozvedia sa dôvody, prečo je vykonávanie eutanázie, potratu či umelého oplodnenia neakceptovateľným riešením. Ak na tieto príčiny neprídu sami, nemajú dôvod mať k nim záporný a odmietavý postoj.

Podľa nášho názoru je vyššie uvedené hlavným dôvodom rozdielov v názoroch študentov cirkevných a študentov štátnych stredných škôl.

Z tejto druhej otázky sme taktiež zistili, že veľká časť študentov, či už cirkevných alebo štátnych stredných škôl nemá na škole žiadny zdroj informácií k týmto témam a taktiež, že sa na školách vyskytuje veľmi malé množstvo kníh s touto tematikou. Preto by sme navrhovali zabezpečiť na školách literatúru, z ktorej by sa študenti mohli dozvedieť pravdivé informácie o týchto témach tak ako aj dôvody, prečo sa k nim niektorí ľudia stavajú negatívne a prečo sú cirkvou považované za ohrozujúce ľudský život. Iba tak si aj študenti štátnych škôl budú vedieť utvoriť objektívny názor na danú problematiku.